De start

De scheur in het frame boven de as, voor en na het lassen.Het eerste avontuur was al geboren nog voordat ik de weg naar Schiphol genomen had. De tandem ging vlak voor vertrek voor de puntjes op de i naar de fietsenmaker. Dat werd echter bijna een definitieve punt achter de fiets.De beste man attendeerde me namelijk op een fikse scheur in het frame bij de trapas. Even zag ik het fietsavontuur wegsmelten voor de zon. Even, want via een oom stond ik nog geen 24 uur later bij John Klerks op het erf. Zijn vakkundige team heeft mij op het nippertje uit een meedogenloze nachtmerrie weten te redden. Na een klein uurtje lassen verliet ik met een rokend heet bamboeframe én natuurlijk een uberfijne glimlach het werkterrein.

De fietspuzzel: een complete tandem in een doos van 200x100x20 cm.Volgende uitdaging was het verpakken van de tandem. De doos had ik al bij een fietsenmaker op de kop weten te tikken en naar het juiste formaat van 200x100x20 weten te verknippen. Maar een opgetuigde tandem laat zich daar helaas niet zomaar naar schikken dus werd het uiteindelijk een tijdrovende fietspuzzel. Het pakken van mijn normale (hand)baggage was daarmee vergeleken kinderspel, maargoed, alle belangrijke gear en gadgets had ik inmiddels dan ook wel. Bij een langere fietsreis door de tropen komen bijzondere dingen voorbij. Een greep: een dozijn malariapillen, westers fietsgereedschap, EHBO-set, reservespaken, ‘branded’ wielrenkleding, promotiemateriaal en niet te vergeten een heuse muskieten tunnel-tent!

Uiteindelijk dan ook goed bepakt en bezakt door mijn vader naar Schiphol gebracht. Het inchecken van de bagage ging even snel als altijd, alleen de fiets heb ik door de verkeerde instructies een aantal keer zinloos rondgesleept. Des te lekkerder zat mijn vliegtuigstoeltje! En het was niet voor de eerste keer een supergezellige vlucht! In een vliegtuig naar Thailand heb ik patent op een mooi verhaal, ik zou er zo een serie van kunnen maken: ’1boeing400stories’ iets in die trend. Naast me ontmoette ik Henry en al snel bleek hij een even slechte vliegtuigslaper als ik. We verhaalden over herinneringen aan vervlogen vakanties, aan vrijwilligers werk en de typische Thaise schik. ‘Onder het genot van’ waren we dan ook zo in Bangkok. Na een uitnodiging voor een bezoek aan het guesthouse waar hij werkt, zeiden we elkaar gedag.

Even dacht ik dat Hollandse kost vanaf dat moment een half jaar niet zou verstaan. Maar inmiddels kan ik zwemmen in de aanbiedingen voor frikadellen, worstenbrood en Douwe’s koffie. Het heeft alles te maken met de mooie media zoals Thailandblog.nl, waarop ik reeds verschenen ben. Wat dat betreft hoef je vanuit Thailand niets te missen. Overal 3G of Wifi. Met hetzelfde gemak als thuis download je hier een verse ochtendkrant. Zo ontkom je ook hier niet aan de vraag of het dit jaar nog wel zo zwart van de mensen zal zien rond de intocht van Sinterklaas.

De fietsdoos is heel aangekomen in Bangkok!.Terug naar Bangkok Airport. Inmiddels had ik al besloten de tandem niet daar in elkaar te zetten maar bij mijn eerste logeeradres thuis. Fietspuzzelen onder tijdsdruk en met een jetlag is nou eenmaal geen pretje laat staan op dag 1 meteen een crash! Meteen op de luchthaven trok de fietsdoos al veel bekijks. Ik kreeg dan ook mooie teksten naar mijn hoofd als ‘Wow Big TV sir’ of ‘did you bring your own hotel?’. Welkom in Thailand! Wat ook opging voor het regelen van de eerste taxirit. Het is was weer lullen als brugman om die te krijgen voor een redelijke prijs. Gelukkig trof ik het dit keer enigszins met een goed gehumeurde en spraakzame vent. Al een klein uur later kwam de eerste stop Chachoensao, ten oosten van Bangkok, alweer in zicht!

Thaise verwennerij!.De eerste twee dagen ben ik daar bij familie van Fha verbleven. Fha is een van de winnaars uit het Little Big Project. Vanuit dit project werd eerder dit jaar een wedstrijd uitgeschreven waarbij je een prijs kon winnen: gedurende 3 weken een kijkje nemen bij verschillende vrijwilligersprojecten in Thailand. De prijs ging aan mij voorbij maar bij het feliciteren van de winnaars raakte ik in contact met Fha. De blogs van haar en haar teampartner Richard heb ik intensief gevolgd. Hun verhalen hebben mij verder geïnspireerd om Thailand en omringende landen op een andere manier te gaan bezoeken. Indirect voel ik me daarom alsnog een winnaar (schreef hij bloggend vanuit Thailand!). De familie van Fha bleek ook nog eens extreem gastvrij en in het bijzonder ook culinair. De ouders van Fha runnen een gerenommeerd restaurant in Chachoengsao waardoor ieder vrij moment gevuld werd met Thais eten van topklasse. In 2 dagen ben ik goed in de watten gelegd, hebben we met andere gasten tempels bekeken en heb ik lekker op mijn gemak de fiets weer in elkaar kunnen zetten. Na een laatste groepsfoto met de familie kan het fietsavontuur echt beginnen!

Help mee
Al met een kleine bijdrage kun jij de goede doelen steunen die ik tijdens mijn reis bezoek. Help me een handje mee!